Programma's

1. Samen doen

Wat hebben we wel gerealiseerd en wat niet?

WMO
Om onze inwoners passende ondersteuning te bieden en actief deel te kunnen laten nemen aan onze samenleving hebben we in 2023:

  • Aandacht gegeven aan de toegankelijkheid van ondersteuningsmogelijkheden. Dit omvat niet alleen fysieke toegankelijkheid, maar ook toegankelijkheid op het gebied van taal, cultuur, en digitale vaardigheden;
  • Onze samenwerking met lokale partners verder versterkt om de ondersteuning aan inwoners te verbeteren en te verbreden. Door nauw samen te werken met organisaties zoals vrijwilligersgroepen, non-profitorganisaties en bedrijven, kunnen we een integrale aanpak van ondersteuning bieden;
  • Gewerkt volgens het principe van "één gezin, één plan, één regisseur". We hebben onze interne organisatie hierop aangepast om deze aanpak effectief te ondersteunen.

Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang
De decentralisatie van Beschermd Wonen is wederom uitgesteld, dit maakt dat het traject nog niet volledig is afgerond. Inmiddels zijn er wel concrete stappen gezet om onze toegang in te richten op wat er gaat komen. Hiervoor sluiten we aan bij de regionale overleggen en is het samenwerkingsconvenant verlengd. Per 1  januari 2024 zal onze toegang zelf de indicatiestelling voor beschermd wonen en thuiswonen+ gaan uitvoeren. Hierbij zijn afspraken gemaakt over de taken en bevoegdheden van centrumgemeente Assen en de regiogemeenten.

Wet Verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WVGGZ)
In het kader van de Wet verplichte geestelijke gezondheidzorg (Wvggz) hebben we de uitvoering van de gemeentelijke taken gecontinueerd. De meldfunctie en het verkennend onderzoek zijn door de twaalf Drentse gemeenten belegd bij de GGD. De hoorplicht wordt voor 11 Drentse gemeenten door Zorgcentrale Noord uitgevoerd.

Schuldhulpverlening
In het kader van vroegsignalering hebben we externe signalen ontvangen met betrekking tot betalingsachterstanden. Deze signalen kwamen binnen vanuit organisaties die zijn aangesloten bij het Landelijk Convenant Vroegsignalering en werden gestuurd zodra er sprake was van een betalingsachterstand bij een van deze organisaties. Deze signalen zijn direct binnengekomen bij de specialisten schulddienstverlening in Noordenveld.

Op basis van de ontvangen signalen hebben we een risicoanalyse gemaakt. Hierbij werd onder meer onderscheid gemaakt tussen een enkele betaalachterstand van een gering bedrag tot meerdere achterstanden en hogere schulden. Er werd extra aandacht gegeven in de volgende situaties:

  • Jongeren (tot 27 jaar) in verband met een hoger risico op verdere opbouw van schulden
  • Schulden die (gezamenlijk) hoger zijn dan € 1.000,-
  • Inwoners van 75 jaar of ouder in verband met een gering inkomen

Bij een dreigende afsluiting van nutsvoorzieningen is er binnen 3 werkdagen contact gezocht met de inwoner. Als er na meerdere pogingen geen contact kon worden gelegd met de inwoner, dan werd de casus ingebracht bij de OGGZ (bemoeizorg).

We hebben deelgenomen aan de overleggen van het Armoede Pact. Waar nodig hebben we samengewerkt met de partners uit het armoedepact.

We zijn gestopt met het gebruik van de Voorzieningenwijzer. Met deze applicatie konden consulenten bij inwoners thuis besparingen op de vaste lasten inzichtelijk maken. De praktijk wees echter uit dat deze besparingen ook al in de reguliere contacten en gesprekken van de consulenten met de inwoners naar voren kwamen. De licentie Voorzieningenwijzer (en daarmee de kosten) hebben we daarom opgezegd.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2024 08:39:36 met de export van 07/15/2024 08:28:14