Hierna wordt aangegeven welke doelstelling met de betreffende verbonden partij wordt nagestreefd. In het kader van het vermelden van beleidsvoornemens wordt aangegeven welke bijzondere ontwikkelingen zich voordoen. De opgenomen bedragen zijn afgerond naar een veelvoud van € 1.000.
1. Veiligheidsregio Drenthe (VRD)
Doel: de gemeente Noordenveld maakt deel uit van de gemeenschappelijke regeling (GR) Veiligheidsregio Drenthe (VRD). Deze GR is een wettelijke verplichting op basis van de Wet veiligheidsregio’s. De 12 Drentse gemeenten financieren gezamenlijk voor een groot deel de veiligheidsregio Drenthe. Naast de 12 Drentse gemeentelijke bijdragen wordt de VRD voor een (klein) deel gefinancierd vanuit een Brede Doeluitkering (BDUR) van het Rijk. De VRD behartigt de belangen van de Drentse gemeenten op het terrein van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening in de regio. Daarnaast heeft de VRD de zorg voor een adequate samenwerking met de gemeenschappelijke meldkamer Noord Nederland. Ook is de VRD verantwoordelijk voor de gecoördineerde en multidisciplinaire voorbereiding op rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Vestigingsplaats: Assen.
Betrokken: alle 12 Drentse gemeenten.
Bestuurlijk belang/bevoegdheid: het bestuur van de VRD is verantwoordelijk voor de brandweerzorg en rampen- en crisisbeheersing in Drenthe. Het algemeen bestuur bestaat uit alle Drentse burgemeesters. Een afvaardiging vanuit het algemeen bestuur vormt het dagelijks bestuur. Het veiligheidsbestuur wordt geadviseerd door het Directieoverleg Veiligheid. Hierin zitten de verantwoordelijke managers van de politie, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en regionale brandweer, onder voorzitterschap van de coördinerende gemeentesecretaris (Emmen).
Financieel belang: De gemeentelijke bijdrage is gekoppeld aan de component die de gemeente via het gemeentefonds ontvangt voor brandweerzorg (OOV-nieuw). De huidige rijksbijdrage uit het gemeentefonds wordt gezien als een weerspiegeling van de daadwerkelijke kosten van gemeenten voor de brandweer en rampenbestrijding. Concreet betekent dit dat elke gemeente een gelijk aandeel aan inkomsten uit het gemeentefonds jaarlijks afdraagt aan de VRD. De bijdrage van de gemeente Noordenveld aan de VRD bedroeg in 2023 € 1.728.810
- Resultaat 2023: positief: € 728.951;
- Eigen vermogen 31-12-2023: € 2.453.174
- Vreemd vermogen 31-12-2023: € 26.326.032
Risico’s:
Voor het berekenen van de weerstandscapaciteit wordt alleen de Algemene Reserve meegenomen. De weerstandscapaciteit geeft aan in welke mate de VRD in staat is de risico’s in financiële zin op te vangen. Op basis van de notitie “Samen werken voor Drenthe” heeft de Algemene Reserve van de VRD een bestemming gekregen en kan deze alleen worden ingezet voor het opvangen van loon- en prijsontwikkelingen. De VRD heeft daardoor zelf geen beschikbaar weerstandsvermogen. Dit betekend dat de VRD onvoldoende in staat is om mogelijke risico's zelf op te vangen en zal bij het zich voordoen van de risico's een beroep doen op de bij de gemeente aanwezige weerstandscapaciteit.
De VRD heeft de risico's in kaart gebracht. Alle risico’s zijn gewogen naar de kans dat ze zich kunnen voordoen en de financiële impact die ze voor de VRD kunnen hebben.
Op geld gewaardeerd betekent dit een totaalbedrag van € 4.895.000.
Het benodigd weerstandsvermogen voor Noordenveld is: € 286.642. Dit bedrag wordt meegenomen in de risicoparagraaf.
Ontwikkelingen: De VRD heeft zich afgelopen jaar wendbaar ingezet. Zo hebben ze bijvoorbeeld ondersteund bij de inzet voor de Fremantle Highway en de regionale voorbereidingsteams Droogte, en hebben ze daarnaast ondersteund bij een aantal grote GRIP incidenten. De VRD is gestart met het project Actualisering Bevolkingszorg. Hierin wordt gekeken of de bestaande organisatie van Bevolkingszorg in Drenthe nog past bij de huidige tijd. De adviezen vanuit het landelijke advies worden hierin meegenomen. Het project loopt door in 2024. De VRD heeft met het opleiden, trainen en oefenen van de crisisorganisaties de focus gelegd op de thema's vitale infrastructuur, natuurbrand en samenwerking met externe partners. Komend jaar richt de VRD zich onder andere Klimaatadaptatie, duurzaamheid en energietransitie; Data en informatie als essentiële schakels; Veranderend vakmanschap en arbeidsmarktontwikkelingen.
2. Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Drenthe
Doel: Binnen het programma Samen Doen valt GGD Drenthe onder de Openbare gezondheidszorg. De GGD is voor de 12 Drentse gemeenten de uitvoeringsorganisatie voor de publieke gezondheid. Zij voert de taken uit zoals vastgelegd in de Wet Publieke Gezondheid (WPG). Daarnaast adviseert en ondersteunt zij de gemeenten bij het maken en uitvoeren van het lokale gezondheidsbeleid. Dit alles wordt bekostigd door een jaarlijkse bijdrage van de deelnemers.
Vestigingsplaats: Assen.
Betrokken : De 12 Drentse gemeenten.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Een collegelid is lid van het algemeen bestuur.
Financieel belang : Jaarlijkse bijdrage voor de uitvoering van het wettelijk vastgelegde basispakket, op basis van een vastgestelde begroting. De bijdrage van de gemeente Noordenveld aan de GGD bedraagt voor 2023 € 1.311.871 en komt overeen met de begroting 2023 van de GGD.
- Resultaat 2023: € 1.951.000
- Eigen vermogen 31-12-2023 € 3.931.000
- Vreemd vermogen 31-12-2023: € 8.085.000
Risico’s : In 2021 heeft de werkgroep GRIP op GR-en, de notitie 'Samen werken voor Drenthe' opgesteld. In de notitie, die vanaf 2022 van toepassing is voor de gemeenschappelijke regelingen zijn de volgende afspraken gemaakt:
1. Weerstandscapaciteit is aanwezig bij de deelnemers en in beperkte mate bij de gemeenschappelijke regeling;
2. Het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regelingen vermeldt in de begroting het verschil tussen benodigd en beschikbaar weerstandsvermogen in totaal en naar rato voor de afzonderlijke deelnemers;
3. Een algemene reserve is toegestaan om ontwikkelingen in het loon- en prijspeil af te dekken, met een maximale omvang van 2,5% van de lasten van het betreffende jaar;
4. Als de verwachting is dat de ontwikkelingen in het loon- en prijspeil boven de maximale omvang van 2,5% uitkomt, is afwijken van de richtlijn van 2,5% mogelijk;
5. Het bedrag boven het vastgestelde maximum van de algemene reserve, vloeit naar rato van de deelnemersbijdrage terug naar de deelnemers.
De GGD Drenthe heeft deze afspraken in zijn geheel overgenomen en uitgevoerd.
Voor het berekenen van de weerstandscapaciteit mag op basis van de richtlijnen van het Gemeenschappelijk financieel Toezichtkader (GTK) alleen de Algemene Reserve worden meegenomen.
De weerstandscapaciteit geeft aan in welke mate GGD Drenthe in staat is de risico's in financiële zin op te vangen. Op basis van de notitie 'Samen werken voor Drenthe' heeft de Algemene Reserve van de GGD Drenthe een bestemming gekregen en kan deze alleen worden ingezet voor het opvangen van loon- en prijsontwikkelingen. GGD Drenthe heeft daardoor zelf geen beschikbaar weerstandsvermogen.
Ontwikkelingen :
In 2023 heeft de GGD Drenthe verder gewerkt aan de uitvoering van de geformuleerde speerpunten voor de bestuursperiode 2022 - 2026 in het kader van de nieuwe visie en strategische agenda van GGD Drenthe. Deze speerpunten zijn versterking van de publieke gezondheid, preventie en gezondheidsbevordering, bescherming tegen infectieziekten, transformatie van de jeugdgezondheidszorg, implementatie 'geweld hoort nergens thuis', datagestuurd werken en veiligheid van informatievoorziening en privacy.
Governance Zorg en Veiligheid
Aan de besturen van de GGD en VRD is gevraagd een advies uit te brengen ten aanzien van een meer eenduidige governancestructuur op het gebied van zorg en veiligheid. Aanleiding tot de opdracht was de constatering dat de huidige governance op het domein van zorg en veiligheid diffuus en versnipperd is. Deze is verspreid over diverse bestuurlijke tafels waarin integrale besluitvorming over inhoud en financiën vaak niet goed mogelijk is. Eind 2023 is er een advies over een meer integrale governancestructuur ter besluitvorming voorgelegd aan de algemeen besturen van GGD en VRD. Beide besturen hebben ingestemd met de in het advies geschetste hoofdlijnen van de nieuwe governancestructuur. Dit zal in 2024 nader worden uitgewerkt in een plan van aanpak. Dit zal leiden tot een ingrijpende wijziging van de gemeenschappelijke regeling van de GGD Drenthe dat naar verwachting de komende jaren zijn beslag zal krijgen.
3. Recreatieschap Drenthe
Doel : Behartiging van de belangen van recreatie en toerisme van de deelnemende gemeenten.
Vestigingsplaats: Dwingeloo.
Betrokken : Alle 12 Drentse gemeenten en de gemeente Ooststellingwerf.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Een collegelid is lid van het dagelijks bestuur.
Financieel belang : Jaarlijkse bijdrage op basis van de begroting 2023. De bijdrage van de gemeente Noordenveld aan het Recreatieschap bedraagt voor 2023 € 85.082 en komt overeen met de begroting 2023 van het Recreatieschap en de begrotingswijziging lopende het jaar 2023
- Resultaat 2023: € 0;
- Eigen vermogen 31-12-2023: € 1.175.580
- Vreemd vermogen 31-12-2023: € 1.045.658
Risico’s : Niet van toepassing.
Ontwikkelingen : Het Recreatieschap zet met haar kennis en kunde én met het stimuleringsfonds alle zeilen bij voor de gemeenten om de sector zo goed mogelijk te ondersteunen. Samen moeten we ervoor zorgen dat toerisme zijn positie als bron van banen, stabiele inkomens en bescherming van ons cultureel en natuurlijk erfgoed terugkrijgt. Recreatie en toerisme is én blijft belangrijk voor de brede welvaart van Drenthe en Ooststellingwerf. De focus ligt op het vertalen van de landelijke visie (omgezet naar de regionale visie), in de nieuwe werkelijkheid. naar acties voor en door Drenthe en Ooststellingwerf, passend bij het DNA van Drenthe. Het Recreatieschap de volgende kansen c.q. opdrachten voor zich in 2023.
1. aanleg wandelnetwerken
2. doorontwikkeling wandelaanbod
3. beleid ontwikkelen t.a.v. de nieuwe fiets recreant
4. versterken kwaliteit sector
5. stimuleren en ontwikkelen initiatieven ter bevordering duurzaam toerisme
6. ontwikkeling nieuwe projecten ter ondersteuning van de sector
7. samen met de sector en andere overheden werken aan de uitvoering van perspectief Drenthe
8. vertalen (big)data naar werkbare informatie voor gemeenten en sector
9. vergroten toegankelijkheid/barrièrevrij aanbod (zowel fysiek als digitaal)
10. betrokkenheid en kennis recreatie bij eigen inwoners
4. Gemeenschappelijke regeling inzake aanleg, instandhouding, beheer en onderhoud van systemen voor de individuele behandeling van afvalwater (IBA's)
Vestigingsplaats : Groningen.
Doel : Aanleg, instandhouding, beheer en onderhoud van systemen voor de individuele behandeling van afvalwater.
Vestigingsplaats : Niet van toepassing.
Betrokken : Noordenveld en waterschap Noorderzijlvest.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Niet van toepassing.
Financieel belang : De bijdrage wordt toegekend op basis van verleende diensten. De kosten hiervoor worden voldaan uit het GWRP.
Risico’s : Niet van toepassing.
Ontwikkelingen : Geen bijzonderheden.
5. Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Drenthe
Doel : De oprichting van een RUD vloeit voort uit de packagedeal tussen Kabinet, Het IPO, de VNG en de Unie van Waterschappen. Landelijk wordt de noodzaak voor de vorming van een RUD gevoeld om de kwaliteit van de uitvoering te vergroten en om de bestuurlijke versnippering over verschillende bestuursorganen tegen te gaan. Voor de totstandkoming van de RUD is in Drenthe gekozen voor het aangaan van een gemeenschappelijke regeling, omdat voor deze bij uitstek publieke taak de publieke rechtsvorm goede waarborgen biedt. Het takenpakket bestaat uit de milieutaken en omvat zowel de vergunningverlening, het toezicht, de handhaving alsmede milieu-specialistisch advies. Met deze samenwerking tussen de bestuursorganen en bestuurslagen wordt kennis, kwaliteit en capaciteit gebundeld. De intentie is dat deze samenwerking leidt tot een robuuste en toekomstbestendige organisatie. Op termijn zal dit mogelijk leiden tot kostenbesparing voor de deelnemers.
Vestigingsplaats : Assen.
Betrokken : Alle 12 Drentse gemeenten en de provincie Drenthe.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Een collegelid is lid van het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en is tevens voorzitter van de RUD.
Financieel belang : Jaarlijkse bijdrage voor de uitvoering van de milieutaken op basis van een vastgestelde begroting. De verrekeningssystematiek is aangepast zodat deelnemersbijdragen gebaseerd zijn op daadwerkelijk ingezette uren. De bijdrage van de gemeente Noordenveld bedraagt in 2023 € 873.866. Dit is € 47.572 lager dan in de aangepaste begroting 2023 van de RUD.
- Resultaat 2023: € 349.000;
- Eigen vermogen 31-12-2023: € 312.000;
- Vreemd vermogen 31-12-2023: € 5.091.000.
Risico’s : Tegenvallende resultaten in de bedrijfsvoering van de RUD kunnen ertoe leiden dat de gemeentelijke eigen bijdrage incidenteel of structureel wordt verhoogd. Daarnaast kunnen vraaggestuurde werkzaamheden (zoals onvoorziene klachten en extra asbestmeldingen) ook leiden tot extra kosten. Ook grotere projecten in de gemeente waarbij sprake is van milieuonderzoeken leiden tot meerkosten.
Ontwikkelingen :
Er wordt gewerkt aan een toekomstbestendige organisatie. Deze levert binnen de gestelde kaders een toegevoegde waarde aan een schone, veilige en duurzame leefomgeving in Drenthe. Er wordt gewerkt aan een stabiele, gezonde en toekomstbestendige organisatie, die startklaar is voor de Omgevingswet (wanneer die ook moge worden ingevoerd, gelet op het herhaaldelijk uitstellen hiervan). Met de keuze om over te gaan tot gefaseerde invoering van risicogericht werken wordt een steeds beter inhoudelijk afwegingskader gecreëerd waarmee op basis van risico inschatting en milieurendement de uitvoering kan worden geprioriteerd.
Een van de belangrijke pijlers voor een toekomstbestendige organisatie is het werven van nieuwe medewerkers. Hiervoor is een samenwerking gestart met de noordelijke omgevingsdiensten om elkaar bij de zoektocht naar nieuwe medewerkers te versterken. Ook is gestart met het werven van trainees.
6. Publiek Vervoer Groningen-Drenthe
Doel: Een optimaal, duurzaam, betaalbaar en toekomstbestendig vervoersysteem. Het is een samenwerking op het gebied van onder andere lokaal vervoer en vervoer speciaal toegespitst op doelgroepen, zoals het Wmo- en leerlingenvervoer. De samenwerking moet Publiek Vervoer in de toekomst betaalbaar te houden, duurzamer te maken en de service aan de reizigers verder verbeteren.
Vestigingsplaats : Assen.
Betrokken : Alle 22 gemeenten van Groningen en Drenthe, de provincies en het OV-bureau Groningen Drenthe.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Het bestuur van de Bedrijfsvoeringsorganisatie bestaat uit een afvaardiging van de collegeleden van de deelnemers, te weten 1 vertegenwoordiger per deelnemer per regio (er zijn 7 regio’s). De verantwoordelijk wethouder van Noordenveld, Kirsten Ipema, vertegenwoordigt het perceel Noord/Midden-Drenthe in het bestuur. Tevens is er een vertegenwoordiger van het OV-bureau lid van het bestuur. Aan het bestuur komen alle bevoegdheden toe die aan de Regeling zijn opgedragen.
Financieel belang : In de besluitvorming begin 2016 hebben colleges en het bestuur van het OV-bureau aangegeven in totaal voor de contractperiode een jaarlijks bedrag van maximaal € 800.000 op te brengen. Per deelnemer is een jaarlijkse bijdrage hiervoor vastgesteld, waarbij de gemeenten een onderlinge verdeelsleutel hanteren op basis van het gemeentefonds 2015 voor de Wmo. Volgens deze verdeelsleutel is de bijdrage van de gemeente Noordenveld in 2023 € 22.000, exclusief BTW. De deelnemersbijdrage en de vervoerskosten worden betaald vanuit het Wmo-budget.
- Resultaat 2023: € 53.000;
- Eigen vermogen 31-12-2023: € 353.000;
- Vreemd vermogen 31-12-2023: € 82.000.
Risico’s : tegenvallende resultaten in de bedrijfsvoering van Publiek Vervoer kunnen ertoe leiden dat de gemeentelijke eigen bijdrage incidenteel of structureel wordt verhoogd. Alle risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie:
- De kleine omvang van de organisatie en het feit dat er maar één persoon per functiesoort aanwezig is, zorgt ervoor dat er geen vervanging is bij ziekte of afwezigheid. Alle vervanging wordt daarom ingehuurd. Een ander gevolg is dat een groot deel van de kennis en kunde bij externe medewerkers ligt en Publiek Vervoer daarom afhankelijk is van inhuurkrachten;
- De Algemene Verordening Gegevensbeheer (AVG) blijft een aandachtspunt;
- De effecten van de pandemie Covid-19 hebben zijn weerslag op de vraag naar vervoer. De vraag naar speciaal vervoer is het bestaansrecht van Publiek Vervoer.
Ontwikkelingen :
- COVID-19 heeft enorme effecten gehad op de werkzaamheden van Publiek Vervoer. Alle producten die via Publiek Vervoer geleverd worden (Wmo-vervoer, leerlingenvervoer, Participatiewetvervoer, buurtbus, hub-taxi) hebben zwaar te lijden gehad onder de effecten van de corona-maatregelen. Er is veel energie gestoken in het afstemmen van de bevoorschotting voor de vervoerders die nodig bleek om hen te behoeden voor een faillissement;
- In 2022 is het besluit genomen om de vervoerscontracten met de vervoerders te verlengen. De huidige contracten lopen tot 31-8-2024. Het is mogelijk deze weer met twee jaar te verlengen;
- In het najaar 2021 zijn er enkele doorontwikkelingsprojecten gestart en nu wordt ingezet op het ontwikkelen van een visie voor de periode tot 2030.
7. Noordmidden-Drentse (NMD) samenwerking
Doel : De NMD-samenwerking heeft als belangrijkste doel de inkoop van ondersteuning die voortvloeien uit de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke opvang (Wmo) gezamenlijk uit te voeren. Ook de daaruit voortvloeiende (voorbereidende) werkzaamheden als beleidsvorming, contractmanagement, kwaliteitsmanagement en handhaving vormen onderdeel van de samenwerking.
Vestigingsplaats : Assen
Betrokken : gemeente Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe, Noordenveld en Tynaarlo.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Het bestuur bestaat uit portefeuillehouders van de vijf deelnemende gemeenten die de Jeugdwet en/of Wmo in portefeuille hebben. Hieruit volgt dat de gemeente vertegenwoordigd kan worden door twee bestuurders.
Financieel belang : jaarlijkse bijdrage voor het samen inkopen van ondersteuning en/of behandeling vanuit de Jeugdwet en de Wmo op basis van een vastgestelde begroting. De bijdrage van de gemeente Noordenveld voor 2023 is vastgesteld op € 353.000,-. De bijdrage komt ten laste van het sociaal domein.
- Resultaat 2023: € 0;
- Eigen vermogen 31-12-2023: € 0;
- Vreemd vermogen 31-12-2023: € 0.
Risico’s : Tegenvallende resultaten in de bedrijfsvoering kunnen ertoe leiden dat de gemeentelijke eigen bijdrage incidenteel of structureel wordt verhoogd.
Ontwikkelingen : De NMD-samenwerking huurt werkplekken bij de gemeente Noordenveld (tweede verdieping van het Inwonersplein). In 2023 heeft de evaluatie van de NMD-samenwerking plaatsgevonden.
7. Enexis NV
Doel : Netwerkbeheer.
Vestigingsplaats : Den Bosch.
Betrokken : Provincies en gemeenten bezitten de aandelen.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang : De gemeente bezit 0,0469% van de aandelen en ontvangt dividend.
- Resultaat per 31-12-2023: € 72 miljoen;
- Eigen vermogen 31-12-2023: € 5.320 miljoen;
- Vreemd vermogen 31-12-2023: € 5.140 miljoen.
Risico’s : De lange termijn credit ratings afgegeven door Standard & Poor’s (S&P) voor Enexis Holding N.V. en Enexis Netbeheer B.V. zijn in februari 2023 gewijzigd naar A+ met een positieve outlook (was A+ met stabiele outlook). De aanleiding van deze wijziging was dat in februari 2023 S&P de grote regionale netbeheerders de status Government Related Entities (GREs) heeft toegekend. Na balansdatum, op 7 februari 2024, zijn de lange termijn credit ratings van S&P voor Enexis Holding N.V. en Enexis Netbeheer B.V. verhoogd naar AA- met een stabiele outlook. Door Moody’s wordt alleen een credit rating afgegeven voor Enexis Holding N.V. en deze bleef ongewijzigd op Aa3 met stabiele outlook.
Na de toekenning door S&P van de GRE-status heeft Enexis de minimale streefwaarde voor de ratio 'FFO/Netto rentedragende schulden' verlaagd van 16% naar 12% voor het behoud van minimaal een A credit rating profiel en een financieel gezonde kapitaalstructuur.
De korte termijn credit rating van Enexis Holding N.V. is per ultimo 2023: P-1 (Moody’s) en A-1 (Standard and Poor’s) en zijn ongewijzigd.
Door handhaving van een minimale credit rating profiel-doelstelling wordt ruimschoots voldaan aan wettelijke verplichtingen (Besluit financieel beheer netbeheerders) inzake vermogensverhoudingen en kredietwaardigheid, alsmede aan de financiële convenanten uit bestaande financieringsovereenkomsten.
Enexis Groep beheert haar kapitaalstructuur en past deze aan, met inachtneming van het nagestreefde minimale credit rating profiel, aan veranderende economische omstandigheden en wettelijke of regulatorische verplichtingen. Ten behoeve van het handhaven of aanpassen van de kapitaalstructuur kan Enexis Groep onder bepaalde voorwaarden haar dividendbeleid aanpassen, kapitaal uitkeren aan aandeelhouders of nieuwe aandelen uitgeven.
Ontwikkelingen : Dat de vraag naar elektriciteit zou toenemen, was voorzien. Maar de snelheid van die groei had niemand zien aankomen. De versnelling is veel eerder gekomen en veel groter dan verwacht. Niet in de laatste plaats door de enorme stijging en onzekerheid over de gasprijs, onder andere door de oorlog in Oekraïne, en door de landelijke stimuleringsmaatregelen voor verduurzaming. Die hebben de behoefte om te verduurzamen voor veel bedrijven en huishoudens vergroot. Het gat tussen wat nodig is en wat we kunnen bijbouwen, wordt door deze ontwikkeling groter in plaats van kleiner.
Het gevolg is dat we ook in 2023 grootzakelijke klanten moesten vertellen dat het helaas lang gaat duren totdat we ze een nieuwe of zwaardere aansluiting kunnen bieden. Soms wel vijf tot tien jaar.
Daarnaast werd in de sector afgelopen jaar duidelijk dat als we nu geen ingrijpende maatregelen nemen, in de nabije toekomst ook huishoudens en bedrijven met een kleinere aansluiting worden geraakt. Omdat we nieuwe woningen niet kunnen aansluiten en verzwaringen niet kunnen uitvoeren zonder lange wachttijden.
8. NV Waterleidingmaatschappij Drenthe
Doel : Gewaarborgde levering van water.
Vestigingsplaats : Assen.
Betrokken : Provincie Drenthe en 11 Drentse gemeenten.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang : De gemeente Noordenveld bezit 72 aandelen.
- Resultaat 2022: € 1,1 miljoen;
- Eigen vermogen 31-12-2022: € 61,8 miljoen;
- Vreemd vermogen 31-12-2022: € 138,7 miljoen.
Risico’s : Niet van toepassing.
Ontwikkelingen : Het jaarverslag 2022 van WMD Drinkwater is goedgekeurd in de aandeelhoudersvergadering 17 juni 2023.
9. NV Bank Nederlandse Gemeenten
Doel : Behartiging van de bancaire zaken van onder meer de Nederlandse gemeenten.
Vestigingsplaats : Den Haag.
Bestuurlijk belang of bevoegdheid : Stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Betrokken : Nederlandse staat, provincies en gemeenten.
Financieel belang : De gemeente Noordenveld bezit 0,05% (30.771) van de aandelen.
- Resultaat 2023: € 254 miljoen;
- Eigen vermogen 31-12-2023: € 4.721 miljoen;
- Vreemd vermogen 31-12-2023: € 110.819 miljoen.
Risico’s : Niet van toepassing.
Ontwikkelingen : Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank.